Coöperatief samenwerken met overheidsdiensten.

by admin on 03/05/2010

Spaarnelanden websiteAls je de website van Spaarnelanden N.V., de afval inzamelaar van Haarlem bezoekt wordt je gelijk geconfronteerd met de ondertiteling van de dienstverlening:

Samen (–) werken aan een schoner milieu.

Dat belooft veel. Bij mij ontstaat dan gelijk het beeld van een overheidsgerelateerde organisatie die samen met burgers werk maakt van een schone omgeving. Een organisatie die serieus omgaat met de belasting die ik daar voor betaal. Ik lees nog even verder op de site en kom op de pagina “Wie zijn wij”.
Daar wordt het een en ander uiteen gezet over de rol van de afvalverwerker in relatie tot de verantwoordelijkheid van de gemeente. Ook komt het kostenaspect aan de orde en onder het kopje” Groei” vindt ik het volgende Citaat:

De basis voor de invulling van de strategie ligt in de groei van Spaarnelanden nv en de voortdurende innovaties om tot kostenbesparing te komen.

Door groei worden de kosten van overhead en IT over een groter geheel gespreid, waardoor zij minder drukken op de begroting van een gemeente.

Zij doelen daarbij op de groei in de bedrijvensector, zodat de burger ontzien kan worden. Ik was dus vandaag hooglijk verbaasd toen in mijn Twitter Timeline de volgende Tweet langs zag komen:

Tweet Rob Jordaan

Een tweet van twitteraar @RobJordaan

Omdat ik reageerde was dit voor Rob een reden om er op zijn blog aandacht aan te besteden. Lees daar het hele verhaal “Spaarnelanden moet werk houden” achter deze tweet. Zijn verhaal heb ik met verbazing tot mij genomen.

U zult begrijpen dat ik als welwillende bijdrager aan deze dienstverlener in de vorm van de afvalstoffenheffing een hele andere interpretatie heb van Groei en het drukken van de kosten voor de burger. Mogelijk valt in de huidige economische crisis de groei binnen de sector bedrijven tegen en wordt nu gezocht naar groei op de consumenten markt. Neem daar mijn eigen ervaring bij – van de week kwamen ze bij ons twee versleten banken ophalen en dan komen ze toch met 2 wagens voorrijden (met 1 auto had ook gekund). Bij Rob in de straat worden dat dus in relatief korte tijd 2 keer 2 wagens – en ik ga sterk overwegen om een deel van mijn afvalstoffenheffing niet over te maken.

Een vreemde gewaarwording in een tijd dat onze volksvertegenwoordiging genoodzaakt is na te denken over flinke bezuinigingen op lokaal niveau. Het verhogen van de afvalstoffenheffing zal bij een toenemende vraag dus zeker overwogen worden en dat terwijl ook op andere gebieden de lasten van de burger zullen stijgen.

Oproep

Kom op Spaarnelanden, maak jullie medewerkers bewust van het feit, dat ze hun maandelijks inkomen te danken hebben aan welwillende stadsgenoten, die bereid zijn daar een afvalstoffenheffing voor te betalen.  Zijn deze vormen van klant-onvriendelijkheid en milieu – inefficiëntie tekenend voor het functioneren van jullie werknemers en het bedrijf?  Ik mag het niet hopen. Is dit onwil van een medewerker, of is dit beleid? Met andere woorden wordt klantgericht – in het bedrijfsleven worden bedrijven daar steeds vaker op afgerekend!

Bovendien is de  medewerker waarschijnlijk ook nog eens stadsgenoot en krijgt op deze manier volgend jaar ook zelf te maken met een verhoging van de afvalstoffenheffing – of zijn medewerkers van Spaarnelanden hiervan vrijgesteld?

“Samen (–) werken aan een schoner milieu”. Ik stel mij dat heel anders voor en ben benieuwd hoe jullie daar zelf tegenaan kijken!!!

Previous post:

Next post: